پلی استیشن ۵ کنسول نسل نهمی کمپانی سونی می باشد که از پاییز ۲۰۲۰ در سر تا سر دنیا ارائه شده است. قیمت رسمی، قیمت نهایی، خرید بازی، حافظه و امکانات این کنسول بازی در ایران مورد توجه گیمر های فضای مجازی است.

شرکت سونی با راهی که برای کنسول پلی‌استیشن فایو اماده کرده برای بار دیگر هم کاربلد بودن خود را به همه رقبایش ثابت کرد. در تولید نسل نهم کنسول‌های سونی، این شرکت درست مثل نسل قبلی قدم‌های ثابت و با اطمینان بر می‌دارد. کنسول پلی‌استیشن ۳ خصوصیت های جدید زیادی داشت ولی بعضی از این قابلیت‌ها دردسرهای زیادی برای توسعه‌ دهندگان تولید کرد. در نسل قبلی هم با وجود اینکه کنسول پلی‌استیشن چهار، به یکی از موفق‌ ترین کنسول‌ های تاریخ بدل شد ولی نوآوری‌ های خارق العاده ای نداشت و فقط قدرت خیلی بیشتری در مقایسه با کنسول قبلی عرضه می‌ کرد. در این نسل جدید شرکت سونی بالانس خیلی خوبی بین خلاقیت‌ های بی‌ نظیر و از طرف دیگر پیشرفت قدرت و قابلیت‌های قدیمی ارائه کرده است. سونی مثل همه اوقات در هر نسل کنسول‌ هایی بی نظیر و باکیفیت و البته بازی‌ های خارق العاده را به همگی عرضه کرده است و بر اساس چیزی که تا به الان دیده‌ ایم پلی ‌استیشن پنج هم از قاعده تولید کنسول‌ های سونی استثنا نخواهد بود.

معرفی پلی استیشن ۵

پلی‌استیشن پنج توانایی های بسیار زیادی دارد که تجربه گیمر ها را دگرگون خواهد کرد. کنسول جدید شرکت سونی با قدرت خیلی بالایی که دارد بازیکنان تشنه به وضوح تصویر و نرخ فریم بالا را راضی می‌کند. اواخر نسل قبل، بازی‌ هایی با گرافیک خیلی بالا ارائه شدند که انتظار گیمرها را تا مقدار زیادی از صنعت بازی‌ سازی بالا بردند. در نسل جدید، شرکت سونی تلاش خود را کرده تا این انتظارات را تا حد زیادی برآورده کند؛ ولی این بلندپروازی‌ ها کم قیمت نبوده اند و دلیل زیاد شدن قیمت کنسول پلی‌استیشن پنج همین بلندپروازی ها بوده و بنابراین شرکت سونی یک مدل ارزان‌ تر و بدون درایو خواندن دیسک‌ های نوری از این کنسول ارائه کرده تا گیمر های بیشتری توانایی خرید پلی‌استیشن پنج را داشته باشند.

قیمت پلی‌استیشن ۵

قیمت ۵۰۰ دلاری کنسول پلی‌استیشن پنج امکان دارد به نظر شما قیمت زیادی داشته باشد ؛ ولی در مقایسه با امکاناتش واقعاً ارزش هزینه کردن را دارد. برعکس شرکت مایکروسافت که برای کم شدن قیمت تمام شده کنسول ارزان ‌تر تغییرات اساسی زیادی در سری اس ایجاد کرده است؛ شرکت سونی فقط به محدود کردن گیمر ها برای استفاده از بازی ‌های دیجیتالی بسنده کرده است. هزینه اضافه کردن درایو بلو_ری به کنسول‌ ها چیزی حدود ۲۰ دلار می باشد ولی کم شدن این قطعه از کنسول، ۱۰۰  دلار کاهش قیمت در نتیجه داشته و قیمت نسخه دیجیتالی کنسول پلی‌استیشن پنج را به ۴۰۰ دلار رسانده است.

شاید این حرکت شرکت سونی در اواین نگاه خیلی هوشمندانه به نظر نیاید و ضررهای مالی برای آن‌ ها داشته باشد؛ اما حذف سخت‌ افزار خواندن دیسک حتی امکان دارد در مدت طولانی به سود دهی هم برسد. ارائه و فروش بازی ‌های دیسکی هزینه‌ های بیشتری برای شرکت سونی دارند و نبود این هزینه ‌ها به گونه ای برای این شرکت می‌ توانند سوددهی داشته باشد.

نسخه استاندارد و دیجیتال PS5 چه تفاوتی دارند؟

شرکت سونی در تاریخ ۲۳ خرداد ماه ۱۳۹۹ از کنسول نسل نهم پلی استیشن با شمایلی خاص و متفاوت رونمایی کرد. کنسول پلی استیشن ۵ مثل رقیب خود در دو مدل استاندارد و دیجیتال به بازار رونمایی شده که نسخه دیجیتالی آن فاقد درایو نوری Blu-ray است و قیمت به صرفه تری دارد.

برعکس نسل نهم ایکس باکس، مدل استاندارد و مدل دیجیتالی پلی استیشن پنج از لحاظ سخت‌ افزاری تفاوت خاصی باهم ندارند و تنها اختلاف آن‌ها در طراحی ظاهری و درایو نوری است. نسخه دیجیتالی پلی استیشن پنج به دلیل حذف درایو نوری طراحی یکپارچه و جذاب ‌تری دارد و وزن آن به طور انکار ناپذیری کمتر شده است.

وزن نسخه استاندارد پلی استیشن پنج تقریبا ۴.۵ کیلوگرم و وزن مدل دیجیتال آن تقریبا ۳.۹ کیلوگرم است به علاوه ضخامت نسخه دیجیتال تقریبا ۱.۲ سانتی متر کمتر است. در مقابل کنسول ایکس باکس، وزن و ارتفاع پلی استیشن پنج زیادتر است ولی ضخامت کنسول ایکس باکس بیشتر از نسخه ایکس باکس است.

تفاوت قیمت پلی استیشن ۵ استاندارد و دیجیتال

شرکت سونی برای مدل استاندارد پلی استیشن پنج قیمت حدودی ۴۹۹ دلاری و برای مدل دیجیتالی قیمت ۳۹۹ دلاری را در انتخاب کرده است ولی به خاطر موجودی کم و محدود این کنسول‌ها، افرادی سودجو کنسول‌های پیش خرید شده را با قیمت بالاتری در وبسایت‌های آمازون و Ebay به فروش می‌ رسانند.

این موضوع تأثیر زیادی را بر روی قیمت نسل نهم کنسول‌های گیمینگ در کشور ما داشته است. در زمان نوشتن این مقاله ، پلی استیشن پنج در کشور ما قیمت کاملا مشخصی ندارد اما نسخه استاندارد آن بین ۳۹ تا ۴۴ میلیون تومان و نسخه دیجیتال آن بین ۲۹ تا ۳۳ میلیون تومان به فروش می ‌رسد. بی تردید بعد از زیاد شدن موجودی نسل نهم کنسول‌های گیمینگ در سال آینده میلادی، قیمت ‌ها کمتر خواهد شد و پیش‌بینی می کنیم که در صورتی که قیمت دلار ثبات داشته باشد ، در آینده ای نه چندان دور قیمت کنسول پلی استیشن ۵ در کشور ما تقریبا به ۱۲ میلیون تومان برسد.

پلی استیشن بخریم؟

کنسول مدل دیجیتال و استاندارد پلی‌استیشن پنج فقط  در درایو نوری دارای تفاوت هستند. اگر شما یه داشتن آرشیوی از بازی‌ها علاقه دارید بهتر است به صورت دیسک تهیه کنید و یا مثلا اگر دانلود بازی‌ ها آن هم با حجم‌های زیاد برای شما امکان پذیر نیست نوع استاندارد برای شما مناسب تر است. ولی اگر می ‌خواهید بازی‌ ها را به طور دیجیتالی تهیه کرده و از نظر اینترنت و دانلود هم مشکلی ندارید، به شما پیشنهاد می کنیم نوع دیجیتال را خریداری نمائید چرا که قیمت خیلی به صرفه تری در مقایسه با مدل استاندارد دارد.

برای داشتن تجربه بهتر و استفاده  حداکثری از توان این کنسول بهتر است از تلویزیون و یا مانیتور ۴K با نرخ بروز رسانی ۱۲۰ هرتز استفاده کنید و اینگونه است که می‌توانید تفاوت را بیش از پیش احساس کنید. در غیر از این صورت از خیلی از توانایی های این کنسول استفاده کامل را نخواهید برد

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *