با یک نگاه اجمالی به خصوصیات پی اس فایو به طور کامل واضح  خواهد بود که این کنسول قوی ترین و بهترین کنسولی است که سونی تا به‌ الان به بازار عرضه کرده است. پی اس ۵ بعد از معرفی، اکنون 3 سال است که در بازار عرضه می شود و در طول این زمان توانسته با خصوصیات زیاد و متنوع خود، با استقبال بسیار زیاد گیمر ها مواجه شود. با نگاهی دقیق بر پلی استیشن 5 همراه ما باشید.

کنسول بازی پلی استیشن 4 از هنگام تولید تا به حال حاضر (بیش از 9 سال) خاطرات زیادی را برایمان ساخته است. کنسول نسل قبل سونی با داشتن قدرت سخت ‌افزاری بالا و بازی‌ های خاص خود و باکیفیت، بدون شک بهترین کنسول نسل هشتم بازی های ویدیویی بوده است. ولی در حال حاضر و با رونمایی PS5 باید میدان را خالی کند تا هیولای نسل بعدی سونی پا به عرصه این صنعت بگذارد. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا با خصوصیات پی اس فایو و هرآنچیزی که نیاز است در باره کنسول نسل جدید سونی بدانید، آشنا شویم.

مشخصات پی اس فایو در یک نگاه

عملکرد، مشخصات و اطلاعات پلی استیشن 5

پر اهمیت ترین قسمتی که در زمان بررسی امکانات PS5  مورد توجه شما قرار می گیرد، خصوصیات فنی آن هستند. سونی در این محصول از یک پردازنده گرافیکی به خصوص استفاده کرده که می‌تواند بازی ‌ها را در رزولوشن 4K  و با 120 فریم بر ثانیه اجرا کند. در کنار آن پردازنده AMD Zen 2 را هم دارد که با فرکانس 3.5 گیگاهرتزی خود قلب تپنده این محصول خواهد بود.

سونی در قسمت رم از 16 گیگابایت رم GDDR6 استفاده کرده و در قسمت حافظه هم برای اولین بار از حافظه‌های سریع NVMe SSD استفاده کرده است که به طور کلی از بزرگ ‌ترین ویژگی های پی اس ۵محسوب می شود. در صورتی که کلیه ی خصوصیات پلی استیشن 5 را کنار هم در نظر بگیریم ، متوجه می شویم که کنسول پی اس فایو با اختلاف، قدرتمند ترین کنسولی محسوب می شود که سونی تا به الان در بازار ارائه کرده است. این محصول حتی می تواند بازی‌ ها را در رزولوشن 8K نیز اجرا کند.

خصوصات پی اس ۵ در حافظه جانبی؛ بررسی اجزای دستگاه پی اس فایو

ممکن است تنها ایراد وارد شده به امکانات پی اس 5 را اندازه کوچک حافظه پلی استیشن ۵ گرفت. حافظه این کنسول بازی PS5 فقط 825 گیگابایت است؛ در صورتی که می‌شد از حافظه‌هایی با ظرفیت 1 یا 2 ترابایت هم استفاده کرد. در حالی که شرکت سونی برای کم‌ نگه ‌داشتن قیمت پی اس فایو، انتخاب کرده از یک حافظه با ظرفیت کمتر استفاده کند. ولی با در نظر داشتن این ظرفیت کم، در صورتی که حواستان به ظرفیت کنسول نباشد، خیلی زود تمام این ظرفیت را استفاده خواهید کرد.

اما بر اساس خصوصیات، کل این 825 گیگابایت از کنسول پلی استیشن 5 مورد استفاده شما قرار نمی ‌گیرد. به  طور دقیق فقط 667 گیگابایت آن قابل استفاده است که تقریبا مساوی با 16 بازی می‌شود. با در نظر داشتن حجم بازی‌هایی که نصب می ‌کنید امکان دارد تعداد بازی‌ها از این عدد بیشتر یا کمتر شود.

موضوع خوشحال کننده اینکه شرکت سونی بالاخره تقریبا 8 ماه بعد از معرفی PS5، با منتشرکردن یک آپدیت نرم‌افزاری ارتقا حافظه را برای دارندگان کنسول ممکن کرد. اکنون امکان برداشتن درپوش پلاستیکی کنسول را دارید و یک حافظه M.2 SSD در اسلات خالی مربوط به آن که زیر این درپوش است بگذارید و به طور مثال با یک حافظه 2 ترابایتی خیالتان را راحت کنید.

در ادامه متن در بررسی مشخصات پی اس فایو باید این نکته را به شما بگوییم که این محصول مثل PS4 همچنان از هارد دیسک‌ و SSD های اکسترنال پشتیبانی خواهد کرد. شما امکان وصل کردن هارد را از طریق درگاه USB به کنسول دارید و می توانید بازی‌ ها را آنجا نصب کنید. اما در صورتی که از یک هارد دیسک HDD اکسترنال استفاده کنید سرعت بارگذاری به اندازه سرعت حافظه داخلی خود کنسول نخواهد بود.

به طور دقیق مهمترین تفاوتی که بعد از خرید سونی پلی استیشن 5 در مقایسه با پلی استیشن 4 متوجه خواهید شد در همین سرعت بارگذاری بازی ‌ها خواهد بود. به طور مثال در نسخه ریمستر اسپایدرمن مارول، سرعت بارگذاری بازی از 15 تا 20 ثانیه در PS4 به کمتر از 1 ثانیه در PS5 رسیده است. یا در بازی انحصاری Demon’s Souls تنها در عرض چند ثانیه تمام مراحل پیچیده بازی را بارگذاری می‌کند. همچنین بازی Returnal نیز اصلا صفحه بارگذاری ندارد.

در آینده حتی قرار است عناوینی با رزولوشن 4K و نرخ 120 فریم بر ثانیه اجرا شوند و حتی بازی‌ هایی که به طور گرافیکی سنگین نیستند هم می‌ توانند در رزولوشن 8K با فریم ریت 60 هم اجرا شوند. در زمان حال بازی‌ هایی به طور مثال Dirt 5 یا Rainbow Six Siege در پی اس فایو با فریم ریت 120 قابلیت اجرا را خواهند داشت ولی در صورتی که یک تلویزیون سازگار با HDMI 2.1 را داشته باشید که بتوانید از رفرش ریت 120 هرتز بهرمند شوید. این مورد ها را در کنار پشتیبانی از ری ترسینگ و افکت‌ ها و جلوه‌ های تصویری بهتر شده قرار دهید تا در PS5 تمام بازی‌ها با کیفیت خیلی هیجان انگیزتر و بهتری نسبت به کنسول PS4 که 10 سال پیش معرفی شد اجرا شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *