نقد و بررسی فیفا 23

بازی های فیفا بدون شک بهترین و موفقترین فرنچایز فوتبالی در صنعت ویدیو گیم ها هستند که در شرایط فعلی با کنار رفتن سنتی ترین رقیب ان یعنی PES و با ضعیف ظاهر شدن نسخه جدیدش دیگر رقیبی برای فیفا وجود ندارد و در نهایت بدون رقیب می تازد . اما در این سری فیفا تا قبل از نسخه 12 خیلی قدرتمند و پر طرفدار نبود اما نسخه دوازدهم فیفا نقش یک پله پرش را برای فیفا بازی کرده و از سال 2011 تا 2021 طرفداران و طالبان فیفا زیاد و زیاد تر شد و محبوبیت بیشتری پیدا کرد و در نهایت به اخرین نسخه فیفا یعنی فیفا 23 و میرسیم

فیفا 23 نسخه مهم و تاثیر گذاری در کمپانی EA است و این اخرین عنوان این شرکت هست که با نام فیفا عرضه میشود و قرار است نسخه های بعدی را با نام  EA SPORTS FC به عنوان جایگزین فیفا منتشر می شود . در نهایت کیفیت بالای این نسخه تضمین کننده موفقیت بعدی این کمپانی است و البته خیال خریدارن را از بابت خریدشان راحت میکند با همه ی این توصیف با ما همراه باشید که مطلع بشویم که ایا فیفا 23 ارزش خریدن دارد یا خیر

با حذف کردن بخش داستانی قطعا به گیم پلی در فیفا میرسیم البته در تجربه ی یک بازی فوتبالی گیم پلی نقش بزرگی در لذت بردن از بازی را دارد برای بررسی کردن گیم پلی باید ان را به دو مود مختلف تقسیم کرد و همین طور انچه در زمین مسابقه اتفاق می افتد تقسیم میکنیم تا بررسی کاملی از فیفا 23 داشته باشیم . مودهای بازی به غیر از اضافه شدن لیگ زنان فرقی با نسخه های قبلی ندارد البته جزئیاتی که به بازی اضافه شد کم و بیش باعث بهبود یافتن مورد های کوچک و بزرگ بازی شده است و تجربه های ان ها را بهتر کرده است .

بخشPro clubs در فیفا 22 از ایرادات بسیاری مثل پیشرفت کند و سرور های ضعیف و ناپیدار رنج می برد در فیفا 23 متحول شد و سرور بازی در این بخش بسیار سریع شدند و می توان گفت که بهترین سرور را که بعد از بخش التیمیت در اختیار داشتند فقط بعد از چند ثانیه با پیغام match found با تعداد زیادی از بازیکن مواجه خواهید شد که ممکن است در تاریخ فیفا بی سابقه باشد و اگر باشگاه احداث کنید راحت تر میتوان بازیکن ها را پیدا کنید و براش دعوت نامه بفرستید و همچنین پیشرفت بازیکنان بیشتر است و XP را راحت تر دریافت میکنند

بخشVolta  فروشگاهی است که  با اضافه شدن زمین های مسابقه ای با مدل های متفاوت مثل : شنی ، گلی و فانتزی پیشرفت خوبی داشته است و فروشگاه این بخش ایتم های مناسبی دارد که بدون نیاز به خرج هزینه مادی و فقط با بازی کردن در مسابقه های رقابتی میتوانید به بهترین ایتم ها دست پیدا کنید ، جالبی این بخش این است که میتوان از طریق قسمت های دیگر امتیاز کسب کرد و از ایتم های ولتا استفاده کرد

بخش Career Mode که در FIFA 22 به طور کل عوض شده بود ، در FIFA 23 هم ایتم های زیادی به خود می‌بیند. البته که بهتر است این را بدانید که این موارد گفته شده فقط برای تیم‌های باشگاهی مردان در کریر صدق می‌کند و متاسفانه تیم‌های باشگاهی زنان موجود در بازی (لیگ انگلیس و فرانسه) قابل بازی در Career Mode نیستند قسمت های این بخش کاملا از نو طراحی شده اند و کار با آن ها  به مراتب اسان و راحت‌تر است. همچنین سرعت جلو رفتن تقویم و رخدادها بسیار سریع‌تر شده و دیگر هیچ لگی در منوها در حین این موارد شاهد نیستیم. در واقع از نظر ظاهری و گرافیکی، منوی بخش مود کریر بسیار بهتر شده است.

با همه ی این موارد ، اضافات بیشتری هم در این بخش ها وجود دارد؛ در Player Carrer شما توانایی این را دارید که در نقش یک بازیکن تازه‌کار زندگی کنید. اگر قبلا بود این بخش فقط محتوییاتش بازی‌های مختلف و نهایتا صحبت با مربی‌ و هم‌تیمی‌هایتان می‌شد؛ حالا با اضافه شدن گزینه‌ی Personality،بازیکن شما میتواند شخصیت خود را داشته باشد . این حرف به این معنی است که تمام کار های شما بر شخصیتش تاثیر میگذارد و می‌تواند تعیین‌کننده‌ی نوع مهارت‌های شما در زمین و Traitهای مختلف باشد. سه نوع شخصیت به عنوان ‌های Maverick ،Heartbeat و Virtuoso بر طبق خواسته ی شما در بازی شکل می‌گیرند.

Maverick یک بازیکن خودخواه هست که  هم کم پاس می‌دهد و فقط به فکر موفقیت شخصی خودش در فوتبال است! البته او به جای کمک و گرفتن دست مردم فقط به فکر جیب خودش است و بیزینس خودش را دارد و بدون هیچ کار مثبتی برای مردم پول روی پول میگذارد. Heartbeat شخصیتی کاملا برعکس  را داشته و آخرین نوع از شخصیت، یعنی Virtusoso، او علاقه ی زیادی به کار های مدرن و مردمب مثل ساخت برنامه های موبایل ، برند یک لباس و … دارد؛ وی همکاری نسبتا خوبی هم با هم‌تیمی‌هایش خواهد داشت.

بازی کردن Highlightها  یک گزینه مفید و کاربردی برای FIFA 23 محسوب می‌شود. به لطف این گزینه شما بجای صرف وقت خود برای دیدن کل بازی فقط میتوان قسمت های مهم بازی را  ببینید . Dynamic Momentها برای لحظات مهم در کریر شما مانند خرید بازیکنی بزرگ،  و یا تغییر باشگاه یا به دست‌آوردن یک موفقیت رقم می‌خورند از این لحظه به بعد شما میتوانید صدای بازیکنان مورد علاقه اتان را بشنوید این مورد تنوع زیادی در بازی ایجاد کرده است .

بازی کردن در هر تیمی که بخواهید به عنوان شخصیت مربی بازی کنید و البته هم میتوانید با مربی های موجود تجربه مربی گری را حس کنید. تحلیل های انتقالی هم نیز به بازی اضافه شده که توسط دستیاری که دارید در اختیار شما قرار می‌گیرد. به عنوان مثال، توانایی این را دارید که در طول مذاکره با توجه به توصیه‌ی تیم نقل و انتقلاتی خود، پیشنهاد خود را کم یا زیاد بکنید. در نهایت باید گفت که Career Mode در FIFA 23 واقعا قشنگ و با تجربه کار شده است و ارزش اینکه یکبار تجربه کنید را دارد .

به سراغ مهم ترین و بهترین بخش بازی به عنوان، Ultimate Team می رویم . این بخش غنا و بهبود های خوبی

چون Moments را دارد که می‌توانید با انجام چالش‌های جالب آن همچون گلزنی بدون پاس ، جوایز خوبی میتوان برای پیشرفت تیمتان کسب کنید. و همین طور بخش رایوالزه هم تغییراتی داشته و پیشرفت کردن شما در این بخش به شکل منطقی‌تر و پایدارتری رخ می‌دهد؛ همچنین  شما دیگر شاهد سقوط‌های همیشگی و البته بدون دلیل به دیویژن‌های پایین‌تر نخواهید بود. با این حال، مهم‌ترین تغییر در این بخش مربوط به    و ساخت تیم شما می‌شود. سیستم متحول‌شده‌ی کمیستری هست که در نسخه ی جدید  فیفا است در نهایت در همین حد بدانید که دیگر قرار نیست با صفر تا صد کمیستری درگیر بشوید و با این سیستم جدید میتوانید 33 کمیستری داشته باشید و در این تیم لیگ ها و بازیکنان مختلفی داشته باشید .

 

با وجود تغییرات مثبت که در این بخش، محدود شدن انجام SBCها به اکانت های مختلف و همچنین پرداخت های درون برنامه ای سخت و اذیت کننده شده است و بازی با تیم‌هایی قدرتمند در دیویژن‌های پایین برخورد کنید که فقط و فقط با خرید FIFA Points امکان ساخت آن‌ها وجود دارد! واقعا نمی‌دانم EA تا کی میخواهد با این پک ها ادامه دهد و نام خودش را خراب کند و این مساله به قدری مهمه که تمام ویژگی و خوبی های این بازی را به زیر سایه می برد .

البته با محدود شدن SBCها باعث شده است که  منبع درآمد خیلی از ایرانیان کاهش یابد. البته ممکن است این سختگیری ها و محدودیت های اکانت کاهش پیدا کند در شرایط فعلی درامد زایی مناسبی برای مردم نیست . بخش آلتیمیت تیم همچنان لذت‌بخش است و میتوان بدون هزینه کردن و صرف وقتتان تیم های بسیار خوبی درست کنید اما خب مشکلاتی مثل این ها را لذت بازی را کاهش می دهد .

و در اخر در این نسخه از موزیک هایی با محبوبیت بالا استفاده شده در ان حد که میتوان با سرچ کردن اسم موزیک ها ان ها را دانلود کرد و همچنین موزیک های بخش وولتا مورد علاقه همه است و از کیفیت بالایی دارد ، نکته جدید در این بازی صدای بازیکنان و فریاد هایشان در بازی مخصوصا در زمان ضربات شروع و کرنر ها که فریاد های بازیکنان باعث بالا رفتن هیجان بازی میشود .

جمع بندی

در نهایت باید متوجه این شده باشید که قصد سازندگان فیفا 23 از ساخت اخرین نسخه فیفا فقط ترکیبی از گیم و شبیه سازی به فوتبال واقعی نبوده و نیست بلکه هدف سازندگان این بوده است که تمام تلاش خودشان را بکنند به بیشترین حد واقع گرایی گیم بشوند و به این معنی است که شما حرکت بازیکنان را طبیعی و حساب شده میتوانید ببینید و باید اضافه کرد که در حال حاضر فیفا 23 رقیب سخت و قدری ندارد و تنها گزینه مورد تایید کابران است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *